Gdy myślimy o postaciach formatu księdza Musiała, nasuwa się zaraz pytanie: dlaczego tak mało jest podobnych ludzi? Pewnie dlatego, że ludzie zwykle nie są dobrzy. Pan Bóg tak stworzył człowieka, że zło można w nim wzbudzić łatwo, a dobro - dużo trudniej. Nienawiść da się wywołać szybko, miłość - już nie. Przez wieki mieliśmy na to mnóstwo dowodów.
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Shulem Deen dorastał w latach osiemdziesiątych w Nowym Jorku, jednak zamiast matematyki czy angielskiego uczył się praw obowiązujących w starożytnej Jerozolimie. Kiedy miał osiemnaście lat, ożenił się z dziewczyną, z którą przed ślubem rozmawiał zaledwie przez siedem minut. W wieku dwudziestu kilku lat był ojcem pięciorga dzieci. Dni spędzał na studiowaniu Talmudu i modlitwie. Nie oglądał telewizji, nie słuchał radia, nie czytał gazet. Od dzieciństwa słyszał, że nie należy zadawać pytań, bo to niebezpieczne. W jego przypadku okazało się to prawdą. W chwili gdy postawił sobie po raz pierwszy pytanie o sens surowych ortodoksyjnych zasad, wkroczył na trudną ścieżkę, która po latach doprowadziła go do porzucenia świata chasydów. Odchodzenie bolało dwukrotnie. Pierwszy raz, kiedy uświadomił sobie, że już nie wierzy w prawdy, na których zbudował całe życie. Drugi - gdy w końcu opuścił swoją społeczność i musiał odnaleźć się w świecie, którego nie znał i nie rozumiał, zmierzyć się z samotnością i odrzuceniem. Deen barwnie i szczegółowo opisuje świat skwerczyków - jednego z najbardziej ortodoksyjnych odłamów chasydów. Ale jego książka to przede wszystkim głęboko humanistyczna refleksja nad istotą wiary oraz niezbywalnym prawem do wolności i poszukiwania własnej drogi.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 385-[387].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Pola krwi to pasjonująco opowiedziana, przekrojowa - od starożytnego Sumeru po zamachy z 11 września 2001 roku - historia związku pomiędzy religią a przemocą. Autorka zajmuje się przede wszystkim trzema wielkimi religiajmi monoteistycznymi: judaizmem, chrześcijaństwem i islamem. Karen Armstrong opisuje, jak ściśle w minionych wiekach władza świecka była powiązana z religijną, jak przez tysiąclecia dorabiano religijne uzasadnienie do wojen i masakr, których prawdziwe przyczyny miały zgoła świecki charakter. Brytyjska badaczka podkreśla, że religia była narzędziem ucisku - ale nie ze swej istoty, tylko dlatego, że była wpisana w określony porządek społeczny, zbudowany od podstaw na przemocy i wyzysku.
UWAGI:
U dołu s. tyt.: Wydawnictwo W.A.B. Bibliogr. s. 645-691. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Poznaj historie Polek, które zakochały się nie tylko w Żydach, ale i w żydowskiej religii oraz kulturze. Ślub pod chupą, peruka, koszerowanie mięsa, Tora - oto słownik pojęć żydowskich, które często pojawiają się w tej książce.Jej bohaterki wybrały judaizm, a więc w świetle prawa religijnego są Żydówkami. Noszą dwa imiona - dawne polskie i nowe żydowskie. Mówią o tym, jak wygląda ich codzienność, miłość, wychowywanie dzieci, relacje z rodzinami mieszkającymi w Polsce. Ich historie zaskakują, wciągają i zabierają czytelnika w podróż nie tylko do innego Izraela, ale wręcz do innego świata. Miriam, Rachel, Batya, Ruth, Tamar, Or, Keren i Avigail to kobiety, które uciekają - od liberalnej społeczności pozbawionej jasnych reguł do miejsca, gdzie obowiązują tradycja, twarde zasady i ścisłe instrukcje. Dlaczego? O tym jest ta książka.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni